Τα μυστικά των επενδύσεων σε εισηγμένες ναυτιλιακές (By: Kyriakos Mezopoulos, Konstantinos Mylonas)
Τα μυστικά των επενδύσεων σε εισηγμένες ναυτιλιακές

Στο σύνολο του παγκόσμιου εμπορικού στόλου οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν 18-23% (αναλόγως πως μετράται), με συνέπεια να είναι οι πρώτοι άνα εθνικότητα μπροστά από την Κίνα και την Ιαπωνία. Για την ΕΕ το ποσοστό εκτοξεύεται στο ~47% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στα dry bulk carriers οι συμπατριώτες μας ελέγχουν το ~19% του παγκόσμιου στόλου, στα containers ~10%, στα tankers το ~18%, και στα gas carriers το ~10%. 

Σε προηγούμενα άρθρα (εδώ και εδώ) κάναμε μια εισαγωγή στις διαφορετικές αγορές πλοίων και στις πρόσφατες αποδόσεις ανά κατηγορία. Σήμερα, με λίγη καθυστέρηση, θα εξετάσουμε κάποιες μετοχές που είναι διαθέσιμες στους επενδυτές.
 
Πριν προχωρήσουμε στις επιμέρους κατηγορίες θα θέλαμε να αναφέρουμε κάποια πράγματα σχετικά με τα ρίσκα για τις ναυτιλιακές εισηγμένες μετοχές. Όπως αναφέραμε και στο πρώτο άρθρο της σειράς "…η ζήτηση για πλοία και οι τιμές των ναύλων είναι παράγωγη ζήτηση (derived demand) και οι πλοιοκτήτες είναι αποδέκτες τιμών και δεν τις καθορίζουν (price takers)”. Ως αποτέλεσμα οι μεταβολές στο παγκόσμιο ΑΕΠ έχουν σημαντική επίπτωση στις μετοχές του κλάδου και μεγεθύνουν τη μεταβλητότητα τους. Παρομοίως, όπως και η παγκόσμια οικονομία, η ναυτιλία έχει ευδιάκριτους κύκλους των οποίων οι επιπτώσεις μεγεθύνονται από τον δανεισμό (τραπεζικό και μη). Συνέπεια των παραπάνω είναι ότι τα ρίσκα του κλάδου (και οι απολαβές) είναι υψηλά και τις περισσότερες φορές εξωγενή, όπερ σημαίνει λιγότερο ελέγξιμα.
 
Η προσωπική μου άποψη είναι ότι υπάρχουν δύο σημαντικά ποιοτικά κριτήρια που πρέπει να χρησιμοποιούν οι επενδυτές σε ναυτιλιακές μετοχές, πέρα από την ανάλυση που θα έκαναν για κάθε εταιρεία ανεξαρτήτως κλάδου. Το πρώτο κριτήριο είναι να αναγνωρίσουν σε ποιο σημείο του ναυτιλιακού κύκλου βρισκόμαστε σήμερα. Προφανώς δεν είναι καθόλου εύκολο να "διαβάσουμε” τη συγκυρία αλλά υπάρχουν κάποιες ενδείξεις: Αν το ποσοστό του στόλου που είναι σε παραγγελία στα ναυπηγεία είναι πάνω από 5%-7% ίσως είμαστε ήδη στα ψηλά. Αν οι ανακυκλώσεις είναι περισσότερες από τις ναυπηγήσεις ίσως είμαστε στα χαμηλά. Αν τα ναύλα είναι για πολύ καιρό πάνω από τον ιστορικό μέσο όρο ίσως υπάρχει φούσκα. Αν βλέπουμε χρεοκοπίες ίσως τα χειρότερα να τελειώνουν σύντομα. Το δεύτερο κριτήριο είναι η διακυβέρνηση της κάθε εταιρείας. Αν μια ναυτιλιακή έχει δείξει στο παρελθόν ότι σέβεται τους μετόχους το πιο πιθανό είναι ότι θα το κάνει και στο μέλλον. Αν αντιθέτως στο παρελθόν έχει χρησιμοποιήσει ενδο-ομιλικές συναλλαγές, ξαφνικές αυξήσεις κεφαλαίων ή διακοπές μερίσματος, τότε ίσως πρέπει να μείνουμε μακρυά.
 
Ας δούμε τώρα ποιες εταιρείες είναι διαθέσιμες για επενδύσεις. Στην κατηγορία των dry bulk carriers υπάρχουν εταιρείες με κεφαλαιοποιήσεις από $150 εκατ. μέχρι $600 εκατ. Κάποιες από τις πιο σημαντικές είναι η Diana Shipping Inc (DSX), η Golden Ocean Group (GOGL), η Navios Maritime Partners LP (NMM). Επίσης η Scorpio Bulkers (SALT), η Golden Ocean Group Ltd (GOGL), και η Safe Bulkers Inc (SB).
 
Στην κατηγορία των containers η Costamare Inc (CMRE), η Seaspan Corp (SSW), η Danaos Corp (DAC), Τέλος, γνωστές αλλά για τους λάθος λόγους είναι οι κορεάτικες Hanjin και Hyundai Merchant Marine οι οποίες έχουν υπεισέλθει σε διαδικασίες αναδιοργάνωσης χρέους/συμβολαίων, περιπτώσεις που δείχνουν τα ρίσκα του κλάδου.
 
Στην κατηγορία των tankers υπάρχουν εταιρείες με κεφαλαιοποίηση από $200 εκατ. μέχρι $1 δις. Οι πλέον γνωστές είναι η Ardmore Shipping Corp. (ASC), η DHT Holdings, Inc. (DHT), η Euronav NV (EURN), η Scorpio Tankers Inc (STNG), η Tsakos Energy Navigation Ltd (TNP). Επίσης η Capital Product Partners (CPLP), η Frontline Ltd (FRO), η Gener8 Maritime Inc (GNRT), και η Teekay Tankers Ltd (TNK).
 
Στην κατηγορία των gas carriers οι κεφαλαιοποιήσεις είναι υψηλότερες κατά μέσο όρο (από $300 εκατ. εώς 1.6 δις), εν μέρει λόγω του κόστους των πλοίων. Υπάρχει η GasLog Ltd (GLOG), η Golar LNG (GLNG), η Stealthgas (GASS), η Dynagas LNG Partners (DLNG), η Dorian (LPG), η BW LPG (ΒWLPG), η Teekay LNG (TGP), και η Navigator Gas (NVGS).
 
Πριν κλείσουμε είμαστε υποχρεωμένοι να πούμε ξανά ότι τα παραπάνω δεν είναι επενδυτικές συμβουλές και οι επενδυτές δεν θα έπρεπε να τα λαμβάνουν ως τέτοιες. Θέλουμε να ενημερώσουμε και να δώσουμε ένα έναυσμα για περαιτέρω μελέτη.
 
Οι συγγραφείς του άρθρου δεν έχουν επενδυτικές θέσεις σε καμία από τις προαναφερθείσες εταιρείες.
 
Παραπομπές
Morgan Stanley Research: LNG Shipping Offering Deep Value Opportunities
ENERGY 2020: OUT OF AMERICA: The Rapid Rise of the United States as a Global Energy Superpower
J.P. Morgan Markets: North America Equity Research
Morgan Stanley Research: Maritime Industries: Low Energy Prices and High Electricity Demand Drive Open New Markets for LNG Shipping & FSRUs

 
*Ο Κωνσταντίνος Μυλωνάς είναι αναλυτής στη ΒΡ στο Λονδίνο. Οι απόψεις που εκφράζονται εδώ είναι αποκλειστικά δικές του.
*Ο Κυριάκος Μεζόπουλος είναι ναυλωτής στη ΒΡ στο Λονδίνο. Αποτελεί ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Greek Energy Forum, του σύνδεσμου Ελλήνων και Κυπρίων επαγγελματιών στο χώρο της ενέργειας. Οι απόψεις που εκφράζονται εδώ είναι αποκλειστικά δικές του. k.mezopoulos@greekenergyforum.com

Focus Group(s): Commercial, Trading and Shipping
Publications Archive
Sort publications by author

Sort publications by focus group

Event Calendar

/